14-03-2025 JOURE – Het is al jaren bekend dat het stikstofprobleem een groot probleem is voor de bouw van woningen en aanleg van nieuwe infrastructuur. Onderzoek dat bouwend Nederland deed in samenwerking met Bouwberichten becijfert nu ook hoe groot de schade precies is voor de bouw.
Er werd in kaart gebracht welke Natura2000-gebieden er slecht aan toe zijn door stikstof. Deze informatie werd gecombineerd met de concrete woningbouwplannen in Nederland. Dit laat op kaart zien hoeveel van deze bouwprojecten te dicht bij stikstofgevoelige natuur liggen, en door het uitblijven van een oplossing voor het stikstofprobleem geen vergunning kunnen krijgen. Tot 2030 gaat het om maar liefst 244.000 woningen. “Dan schrik je echt. De tijdbom is zichtbaar gemaakt”, aldus onze voorzitter Arno Visser.

Sinds de Raad van State in december een streep zette door intern salderen heeft het stikstofprobleem ook een direct effect op woningbouw, waar het eerder vooral infra trof. De gele, oranje en rode zones op de kaart staan respectievelijk voor vijf, drie en één kilometer afstand van Natura2000-gebieden die er slecht aan toe zijn. In de rode zones kunnen de komende tijd zeker geen projecten vergund worden, en in de gele en oranje zones is de kans op een vergunning op korte termijn klein.
Economische schade groter dan jaaromzet bouwsector
De economische schade hiervan is enorm: doordat stikstof woning- en utiliteitsbouw zo bemoeilijkt loopt de Nederlandse economie de komende vijf jaar €138 miljard investeringen mis, zo blijkt uit ons onderzoek. Dat is meer dan een jaaromzet van de hele bouwsector. En in dit gigantische bedrag zijn de investeringen die uitblijven in de infra nog niet meegenomen.
Geen uitwegen mogelijk
Dit onderzoek legt de vinger op de gevoelige plek: we weten nu precies hoeveel het kost als we het stikstofprobleem niet oplossen. In vier provincies zijn de loketten voor nieuwbouw gesloten en geldt een vergunningstop. “Als je geen vergunning kunt aanvragen kun je niks, maar soms vroeg ik me af of de urgentie nog wel gevoeld werd” zegt Visser. Alle geitenpaadjes en uitwegen zijn inmiddels bewandeld. Conclusie blijft: het stikstofprobleem lossen we alleen op door eerst de stikstofuitstoot te verminderen.
Er ligt een breedgedragen reductieplan
Hoe uitstoot versneld verminderd kan worden, schreven we samen met VNO-NCW, Natuurmonumenten en Natuur & Milieu op in een integraal pakket van maatregelen. Dit plan is eind vorig jaar aangeboden aan minister Wiersma. Ons plan wordt inmiddels ook ondersteund door Biohuis, NVDE en Energie Nederland. Lees hier meer over de voorstellen.