Voedselverspilling supermarkten daalt naar 0,89%

14-09-2024 JOURE – De voedselverspilling in supermarkten is verder gedaald naar 0,89% van het inkoopvolume in 2023. Ten opzichte van de eerste meting in 2018 is dit een daling van 35%. Deze positieve cijfers werden vandaag aan minister Femke Marije Wiersma van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) aangeboden. De resultaten komen uit het jaarlijks onderzoek dat is geïnitieerd door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door supermarkten.

Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling is blij met deze positieve ontwikkeling: “We zien bij de retail echt een versnelling in de daling van voedselverspilling. Dat heeft voor een groot deel te maken met de doelstellingen die supermarkten nastreven op het verlagen van de eigen footprint. Dit is onder andere ingegeven door recent ingevoerde wetgeving als CSRD, waarmee ze verplicht zijn te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Hopelijk kunnen zij hiermee een voorbeeld zijn voor andere sectoren.”

De supermarktbranche brengt sinds 2018 voedselverspilling in kaart. Over 2023 is de totale verspilling verder gedaald naar 0,89% van het inkoopvolume als we de Europese definitie van voedselverspilling hanteren en dat is als het voedsel niet naar mens of dier gaat. In de vorige rapportages over voedselverspilling in de retail, werd nog uitgegaan van verliezen: het totaal van producten dat niet naar mensen gaat. Dat was 1,38% van het inkoopvolume van 2022. Als diezelfde definitie nu gehanteerd wordt, zou het percentage verliezen 1,21% zijn. In onderstaande productcategorieën wordt van diezelfde definitie uitgegaan om de jaren goed te kunnen vergelijken. Daarin is het aandeel verliezen voor menselijke consumptie ten opzichte van de inkoopvolumes als volgt:

  • brood, afbakbrood en banket: 6,5%                                     (tov 7,7% in 2018)
  • vers vlees en verse vis: 1,4%                                                  (tov 2,9% in 2018)
  • aardappelen, groenten en fruit: 2,1%                                    (tov 2,7% in 2018)
  • zuivel, eieren, gekoelde kant-en-klaar producten: 1,0%        (tov 1,4% in 2018)
  • overige verse en houdbare producten: 0,3%                         (tov 0,4% in 2018)

De daling is het gevolg van de actieve inzet van de supermarkten op de categorieën ‘brood & banket’ en ‘vers vlees & verse vis’. Supermarkten zetten al jaren in op het beter uitverkopen van brood door bijvoorbeeld brood van gisteren te verkopen tegen een gereduceerd tarief. Dat heeft geleid tot een afname van 16% ten opzichte van 2022. Ondanks deze grote afname kent deze productcategorie echter nog steeds de grootste verliezen.

Ook ligt de focus op het reduceren van verspilling van ‘vers vlees en verse vis’. Omdat de productie van vlees een relatief hoge ecologische footprint heeft, is het extra zonde als dit verloren gaat. Daarom besteden supermarkten veel aandacht aan beter voorraadmanagement van deze producten. Dat resulteerde in een afname van 37% verliezen ten opzichte van 2022.