02-09-2023 JOURE – In september staat de actieperiode NIXzonderID weer voor de deur. Van 11 tot en met 30 september geven alle gemeenten, GGD’en en verkooplocaties van alcohol weer extra aandacht aan het belang van de ID vraag bij de verkoop van alcohol. Uit het laatste landelijke nalevingsonderzoek blijkt dat dit nu nog maar in iets meer dan de helft van de gevallen gebeurt.
Tijdens de actieperiode gaan getrainde mysteryshoppers van Bureau Objectief op pad. Zij proberen alcohol aan te kopen en op het moment dat zij naar ID worden gevraagd maakt hij/zij zichzelf feestelijk bekend. Wordt er niet naar ID gevraagd? – dan geeft de mysteryshopper gerichte tips aan de medewerker hoe hij of zij het de volgende keer beter kan doen. In beide gevallen laat de mysteryshopper een poster achter met hierop info en directe links naar gratis beschikbare online trainingen.
Deze specifieke actie vindt dit jaar voor het eerst plaats. In totaal gaan er bijna 1.000 bezoeken plaatsvinden verspreid over zo’n 40 gemeenten door heel Nederland.
Uit eerder onderzoek is gebleken dat periodieke mysteryshopbezoeken in combinatie met gerichte feedback de ID vraag sterk kan verbeteren. Een eenmalige actie zal het verschil niet maken, maar door mee te doen aan deze actie zetten gemeenten een stap in de goede richting.