RIVM: ‘Lucht wordt schoner, maar verbetering blijft nodig’

24-12-2024 JOURE – De luchtkwaliteit langs wegen voldeed in 2023 overal aan de Europese regels voor stikstof. Voor fijnstof waren er op 7 plekken langs wegen en rond veehouderijen overschrijdingen. Ook onder de huidige normen kunnen er gezondheidseffecten zijn door luchtvervuiling. Daarom komen er strengere Europese normen. Het RIVM verwacht dat ook met een verdere daling van de uitstoot, deze nieuwe normen vanaf 2030 voor veel meer overschrijdingen van fijnstof én stikstofdioxide zorgen. 

Het RIVM toetst elk jaar of de hoeveelheden van stikstofdioxide en fijnstof in de lucht voldoen aan de Europese normen voor de luchtkwaliteit. Het gaat om stikstofdioxide langs wegen en om fijnstof langs wegen en vlakbij veehouderijen.  De luchtkwaliteit langs wegen voldeed in 2023 overal aan de Europese regels voor stikstof. Op 7 plekken was de hoeveelheid fijnstof in de lucht te hoog. Daarvan ligt er een langs een weg en 6 in gebieden met intensieve veehouderij. Dit zijn er 14 minder dan in 2022.   

De concentraties stikstofdioxiden en fijnstof waren in 2023 veel lager dan in 2022. Dit komt voor een groot deel door de grote hoeveelheid regen en de hogere windsnelheid in 2023. Hierdoor ‘verdunnen’ de concentraties van deze stoffen. Daarnaast hebben overheden bijvoorbeeld gegevens van nieuwe vergunningen over veehouderijbedrijven aangeleverd.

Het ziet ernaar uit dat de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof de komende jaren nog verder daalt. Toch kan er ook dan nog een schadelijk effect zijn op de gezondheid. Daarom komen er strengere Europese normen. Het RIVM verwacht dat vanaf 2030 de norm op veel meer plekken niet wordt gehaald. Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. De monitoring Luchtkwaliteit is in deze wet de opvolger van de monitoring van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit.  

Meer details zijn te vinden in het rapport ‘Monitoringrapportage MLK 2024. Stand van zaken luchtkwaliteit Nederland‘.