17-04-2024 JOURE – Alle agrarische sectoren hebben een platform gelanceerd om werkzoekenden te enthousiasmeren voor een functie in land- en tuinbouw. Op het platform vinden bezoekers inspiratieverhalen van mensen die de overstap al maakten, een keuzehulp die hen naar passende functies wijst en een vacaturebank. Werkgevers uit de primaire sector kunnen gratis vacatures plaatsen. Een campagne moet bezoekers naar de website trekken.
Met de website en de campagne Beter Uitzicht willen de LTO-organisaties werkgevers helpen om nieuwe werknemers aan te trekken. Werkgevers kunnen dan ook gratis vacatures plaatsen op het platform. Groot voordeel voor werkgevers is dat hun vacature als extra service wordt doorgeplaatst naar relevante andere vacaturesites, dus een plaatsing op Beter Uitzicht scheelt hen werk.
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen niet negatief staan tegenover werken in de land- en tuinbouw, maar er vooral grote onbekendheid is. Daarom is er een beroepengids op het platform geplaatst en een keuzetool die mensen koppelt aan functies die bij hen zouden passen. Daarnaast vertellen verschillende zij-instromers op het platform hoe zij de overstap hebben ervaren en hoe de agrarische sector hen bevalt. Middels een advertentiecampagne via sociale media en fysieke buitenreclame, worden potentiële werknemers naar de website geleid.
Beter Uitzicht is een samenwerking tussen alle verschillende sectoren binnen de land- en tuinbouw. Het platform en de campagne worden gefinancierd vanuit Colland Arbeidsmarkt en LTO Noord. Het project wordt uitgevoerd door LTO Noord, in samenwerking met de andere LTO-organisaties en vaktechnische organisaties. Aan de totstandkoming van het platform heeft een klankbordgroep met vertegenwoordigers uit alle sectoren meegewerkt.