07-04-2024 JOURE – Consumenten kopen vaker voeding met een duurzaamheidskeurmerk, zo blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Een kwart van alle verkochte voeding heeft nu een dergelijk keurmerk, dit was vorig jaar nog 22,3%. De omzet van deze voedingsmiddelen groeide met 22% terwijl de totale omzet in voeding met 9,5% toenam. De groei komt voornamelijk door het vervangen van pluimveevlees door vlees met een Beter Leven Keurmerk met 1 ster en de omzetgroei in biologische voeding.
In 2023 werd voor een waarde van bijna 500 miljoen euro regulier pluimveevlees vervangen door vlees met het Beter Leven Keurmerk met 1 ster. Daardoor heeft 60% van verkochte kip nu een keurmerk, ten opzichte van 44,1% in 2021. Het vervangen van reguliere producten naar producten met duurzamere keurmerk is een zichtbare en blijvende trend in de supermarkt.
Opvallend is ook de groei van 91,3% in de verkoop van biologische fruit. De omzet van biologische voeding nam met 14,5% toe). De totale omzet van biologische voeding in 2023 bedroeg 1,6 miljard euro. Naast groente en fruit groeide ook de omzet in biologische vis, kaas en kruidenierswaren sterk.
Vis wordt voor 80,2% als product met een keurmerk gekocht. Het betreft dan het ASC- of MSC- keurmerk. Van de eieren die supermarkten verkopen heeft 79,0% een keurmerk zoals scharrel, vrije uitloop of biologisch, vrije uitloop of scharrel. In vlees en vleeswaren ligt dat aandeel inmiddels op 60,0%.
Het Beter Leven Keurmerk is het grootste keurmerk, met bijna 4 miljard euro omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van 10 miljard euro passeren.