Bezoeken aan boerderijwinkels namen in 3 jaar met 10% toe

17-02-2024 JOURE – Het aantal bezoeken aan de boerderijwinkels is sinds 2021 met 10% gestegen, blijkt uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek van Lekkerder Bij de Boer. Voor dat onderzoek heeft het marketingplatform voor boerderijwinkels 1.160 mensen ondervraagd. Ruim 1.000 van hen bezoeken ook regelmatig een boerderijwinkel.

Van de respondenten zegt  84% in boerderijwinkels te kopen om daarmee de lokale productie en economie te ondersteunen. Duurzaamheid weegt voor 69% mee. Het grootste obstakel voor consumenten om in een boerderijwinkel  te kopen, is de afstand die ze daarvoor moeten afleggen. Daarnaast bieden boerderijwinkel over het algemeen niet het volledige boodschappenpakket.

Van de ondervraagden zegt 72% ook bij de dichtstbijzijnde supermarkt te kopen. Meer dan de helft zou wel online bij de boer willen bestellen, maar alleen als de prijzen concurrerend zijn met die in de supermarkt of als de producten bij de boer biologisch of op een andere manier duurzamer geproduceerd zijn.