07-10-2023 JOURE – FrieslandCampina scherpt via het plan Expedition 2030 de bedrijfsstrategie aan. Het concern kiest daarin voor een specifieke focus per businessgroep gericht op het verbeteren van de winstgevendheid. Vanaf 2026 wil het zuivelconcern jaarlijks 400 tot 500 miljoen euro aan kosten besparen.
De gehele onderneming moet kosten verlagen, waarbij het zwaartepunt op de ondersteunende functies ligt. De besparingen zullen leiden tot herstructurering en banenverlies. Er zijn geen sluitingen van productielocaties gepland. Een deel van de jaarlijkse besparingen zal nodig zijn om inflatie te compenseren. De resterende margeverbetering zal evenredig worden verdeeld tussen investeringen en het verhogen van de nettowinst van het bedrijf.
FrieslandCampina zal blijven investeren in strategische activiteiten waarin de onderneming wil groeien. Het bedrijf gaat investeren in de fabriek in Borculo om daar de productiecapaciteit van wei-eiwitisolaten te verdubbelen. Hiermee kan de businessgroep Ingredients – wereldwijd een koploper in eiwitten en prebiotica – voldoen aan de groeiende vraag naar hoogwaardige ingrediënten voor de sport- en kindervoedingsmarkt.
De komende maanden zullen de beoogde kostenbesparingen verder worden uitgewerkt. FrieslandCampina zal de organisatorische implicaties en de daaraan verbonden eenmalige herstructureringskosten medio december bekend maken. De implementatie van de Expeditie 2030 strategie staat gepland vanaf 1 januari 2024. Alle voorgenomen besluiten zijn onder voorbehoud van advies van de Centrale Ondernemingsraad.